História do Perfum

De geschiedenis van parfum · Van de prehistorie tot de online wereld
Herkomst van parfum

Het verhaal gaat dat het eerste parfum het resultaat was van de toevallige vereniging van het vuur van een vreugdevuur met de geur die de rook van door een kind verbrande takken afgeeft. Die rook verspreidde zich en verhoogde de geur door een dorp en de lucht. Dit verenigde lange tijd het parfum en de goede geur die de natuur bood aan religieuze en spirituele riten. Het waren de Grieken die hun passie voor parfums over het hele Middellandse Zeegebied naar Rome verspreidden, waar de eerste parfumeurs en kappers werden opgericht om de grote parfumerie en de verkoop van geuren en aroma's te creëren. Maar de ware oorsprong en ontwikkeling van parfumerie wordt gevonden in het oude Kreta en zijn koloniën in Syrië en andere mediterrane steden die met hun commerciële reizen de parfumerie veranderden in een welvarende onderneming die de grenzen overschreed. De Arabieren perfectioneerden de parfumerie met hun uitgebreide wetenschappelijke kennis van eerdere culturen, waardoor het een constant evoluerende techniek werd. En van het Oosten naar het Westen zorgden de kooplieden ervoor dat de wereld overspoeld werd met deze nieuwe geuren, aroma's en kruiden, waarbij ze de gewoonte om bad en hygiëne te combineren met parfum maakten.

De professionalisering van de parfumeur

In het jaar 1200 formaliseerde koning Filips II Augustus het beroep van parfumeur als zodanig door verkooppunten van parfums vast te stellen en het sociale nut ervan te erkennen. Zo begint de parfumerie-industrie zoals we die nu kennen, samen met cosmetica, het object van verlangen van mannen en vrouwen over de hele wereld. Tegen de 14e eeuw begonnen de Fransen bloemen te kweken, speciaal voor de vervaardiging van parfums. Het was toen dat Frankrijk zichzelf positioneerde als het Europese centrum van design en handel in parfumerie. Het is echter de combinatie van geur en glas die parfumeurkunst naar nieuwe horizonten brengt. De oude Venetiaanse glazenmakers vonden in Duitsland en Bohemen een zeer resistent kwarts waarmee ze de parfumcontainers konden graveren, polijsten en decoreren. Er ging een nieuwe markt open voor parfumeurs die persoonlijkheid en imago konden gaan geven aan mannelijke geuren en vrouwelijke geuren.

Merken en design

Jaren later sloot de grote parfumeur François Coty zich aan bij meester glasmaker René Lalique en samen creëerden ze flacons voor merken als Lubin, Orsay, Guerlain, Piver, Roger, Molinard, Gallet en Volnay. Vanaf de jaren 1920 won glasblazerij Brosse de bewondering van de wereld met de mooie, sobere en verfijnde pot van Chanel nr. 5 en Jeanne Lanvin's beroemde zwarte bal van Arpége.

Parfum en het web

Tegenwoordig is de verkoop van parfums en cosmetica nauw verbonden met kunst, design en reclame. Internet heeft een revolutie teweeggebracht in de aankoop van cosmetica en parfumerieën en heeft een schoonheidsmarkt gecreëerd die grenzen overschrijdt en iedereen die een origineel merkparfum online wil kopen van overal ter wereld, zonder zich te hoeven verplaatsen mogelijk maakt. De website heeft een zeer belangrijke "niche" van consumptie gevonden en sommige online winkels bieden een mix van merken parfumerieën en cosmetica zodat consumenten hun producten gemakkelijk en snel kunnen vergelijken voor een geweldige prijs. In Neztar zijn we officiële distributeurs van meer dan 20.000 hoogwaardige cosmetica en parfumerieën, waaronder de belangrijkste merken van de schoonheidsmarkt die rechtstreeks uit de fabriek zijn gebracht en tegen de beste prijs opvallen.

Back to Top